“Lamha”

লামহে:মূহুর্ত/ওয়াক্ত

‘প্রথম শৈশব তোমাকে কয়েক বছর খেলায় মাতিয়ে রেখেছে, অতঃপর যৌবন তোমাকে উন্মাদ বানিয়েছে, অতঃপর বার্ধক্য এসে তোমাকে কতইনা কষ্ট দিয়েছে, মৃত্যু তোমাকে একেবারে অকেজো করে দেবে। দুনিয়া মোহাবিষ্ট হবার স্থান ন, এ হলো শিক্ষা নেয়ার ক্ষেত্র, অহেতুক নয়।’

সময়ের চক্র যদিও বিষ্ময়কর, কিন্তু মানুষের আলসেমি আরো বিষ্ময়কর। মানুষের উচিৎ নিজ জীবনের সেই দিনটির জন্য দুঃখ প্রকাশ করা যা এমনভাবে অতীত হয়েছে যে, তাতে কোন নেক কাজ হয় নি। কুরআন মজিদের বিভিন্ন আয়াতে রাতদিন ও কালের শপথ করার সাথে সাথে বিভিন্ন সময়ের শপথ করা হয়েছে। কোথাও প্রভাতের, কোথাও চাশতের সময়ের, আবার কোথাও আছরের সময়ের শপথ করা হয়েছে। এ সব শপথের অন্যতম উদ্দেশ্য হলো- মানুষকে ডেকে ডেকে সময় ও প্রিয় জীবনের প্রবহমান ধারা থেকে উপকৃত হওয়া ও প্রতিমূহুর্তকে মেপে মেপে ব্যায় করার প্রতি মনোযোগ আকর্ষণ করা।। শরিয়তের হুকুমসমূহে: সময় গুরুত্ব ও এহতেমামের (পূর্ব প্রস্তুতি) বাধ্যবাধকতা রয়েছে।

“ইসলামের অন্যতম সৌন্দর্য হলো ব্যাক্তর অনর্থক কাজ পরিহার করা।” -হাদীস।

Lamhe: Moment / Time

‘First childhood has kept you intoxicated for a few years, then youth has driven you insane, then old age has given you so much trouble, death will make you completely useless. The world is not a place to be fascinated, it is a field of learning, not unreasonable.

Although the cycle of time is wonderful, human laziness is more wonderful. Man should mourn for the day of his life which has passed in such a way that no good has been done in it.

In different verses of the Quran, oaths have been taken at different times of the day and night as well as at different times. Somewhere in the morning, somewhere in the time of Chashat, and somewhere in the time of Asr. One of the purposes of all these vows is to call people to benefit from the flowing stream of time and dear life and to draw attention to the fact that every moment is spent measuring. In the commandments of the Shari’ah: There is the importance of time and the obligation of Ehtemam (pre-preparation).

“One of the beauties of Islam is to avoid useless deeds.” – Hadith.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *